Denne sorgplan er udarbejdet for at gøre det muligt for Friskolens personale at være til hjælp i forskellige krisesituationer, hvor en elev eller andre bliver ramt af sorg. Det skal være en hjælp til de ramte, at den nære omverden er forberedt på at reagere hjælpende og aktivt i svære situationer. Disse situationer er:
- Skilsmisse, alvorlig sygdom, kaossituationer og lignende
- Når et barn mister – i nærmeste familie
- Når skolen mister – en elev – en lærer
For at tage del i kræves ikke et overmenneske – kun et medmenneske.
Alligevel er det legalt ikke at kunne, bare man sikrer sig, at en anden tager over.
1. Skilsmisse,alvorlig sygdom, kaossituationer og lignende | Når en af disse situationer erfares, orienteres klasselærer. Klasselæreren er forpligtet på, at alle omkring klassen, servicepersonale og kontoret orienteres. Klasselærer, evt. sammen med en anden ressourceperson (en anden kollega, tolæreren) kontakter hjemmet for at finde ud af: – Hvad der skal gøres– Hvem der skal orienteres– Hvilken rolle skolen skal tage på sig |
Når et barn mister – i nærmeste familie | Ved dødsfald orienteres hele personalet. Der anvendes samme procedure som i ovenstående Snak med forældre, inden vi snakker om, hvordan eleven fortæller klassen det. Lærerne snakker sammen, når forældre, elever og lærer har snakket sammen. Skolen sender under alle omstændigheder blomster med bånd. Sker dødsfald i ferien, underrettes personalet med det samme, og der gennemføres det, der er muligt af planen aktuelt, og handlinger i forhold til personale og kammerater udføres umiddelbart efter skolestart. Det bør aftales med efterlevende, hvordan klassen følger op, – blomster på gravsted på fødselsdage og lignende. |
Når skolen mister – en elev – en lærer | Man foretager de samme handlinger som i de foregående situationer.Alle forældre orienteres. Skolens forslag til mindehøjtidelighed drøftes med forældrene.Klasselærer sørger for opfølgning. |
Det vanskelige | At tage initiativ, kontakt….at handle.Det gælder naturligvis først og fremmest dem, der er kommet i den svære situation.Men det gælder også mennesker, der befinder sig i kredsen omkring, – her skolens personale og kammerater. En sådan situation vil kræve opmærksomhed, tillid og fortrolighed. Der vil være følelser involveret – og måske vil følelsen af at være andre til besvær være tyngende. |