Evaluering af undervisningsmiljøvurdering og trivselsundersøgelse 2024
I oktober 2024 blev der foretaget en undervisningsmiljøvurdering og trivselsundersøgelse for alle elever på Hover-Torsted Friskole. I år havde vi valgt at bruge en online undersøgelse. Det tog lidt tid inden alle var logget ind, men resultatopgørelsen var betydelig nemmere efterfølgende.
Alle elever fra 0.-3. kl. fik svaret på deres 21 spørgsmål, mens eleverne i 4.-8. kl. fik svaret på deres 41 spørgsmål. Efterfølgende blev der blandt eleverne i 7.-8. kl. valgt 3 Undervisningsmiljøvurderingsrepræsentanter. De har sammen med skolelederen arbejdet med de to skolerapporter (0.-3. kl. og 4.-8. kl.).
Lærergruppen gennemgik resultaterne på lærermødet den 5. november og bestyrelsen gennemgik resultaterne på deres bestyrelsesmøde den 13. november.
Her er hvad der fra begge sider blev observeret:
- Vi har fortsat (også sammenlignet med den tidligere undersøgelse) en børneflok der er galde for at gå i skole. De er både glade for skolen, deres klassekammerater og deres klasser. Overordnet set har alle børn en god skolegang på Hover-Torsted Friskole, men ganske få (1-2) giver udtryk for, at de føler sig ensomme. Det er noget vi tager fat på her og nu – for alle børn skal være glade for at komme i skole og ikke føle sig ensomme.
- En stor del af børnene føler de klarer sig godt i skolen, men enkelte giver udtryk for, at de ikke har så meget medbestemmelse i timerne. Vi har tidligere arbejdet med synliggørelsen for netop dette punkt – og det vil vi også fremadrettet gøre. Det er et punkt vi altid skal arbejde med.
Konklusion og handleplan
Ud fra resultatet af undersøgelsen kan vi se, at børnene på Hover-Torsted Friskole generelt trives og har det godt. Her tænkes både mentalt og i det fysiske miljø.
Der er mange områder der er yderst tilfredsstillende for Hover-Torsted Friskoles undervisningsmiljø og trivselsmiljø. Men vi har valgt et overordnet tema for de kommende 3 år er Trivsel. Trivsel med nogle underpunkter.
Så for skoleåret 2024-2025, 2025-2026 og 2026-2027 skal vi arbejde med:
Trivsel – med fokus på medbestemmelse, ro i klasserne (både den verbale ro men også den ro der giver når der ikke ligger ting og flyder.
Vi skyder allerede nu gang i projektet med følgende tiltag:
- Komme til tiden (det gælder både elever og lærere)
- Medbestemmelse
- Ro i timerne
- Efterlade rummene som man gerne vil modtage dem (klasseværelser, fællesarealer og toiletter)
- Månedlig trivselstime på tværs af hele friskolen, arrangeret af klasserne på skift
Torsted, november 2024
Tina Sønderskov
Skoleleder