Evaluering af undervisningsmiljøvurdering og trivselsundersøgelse 2024

I oktober 2024 blev der foretaget en undervisningsmiljøvurdering og trivselsundersøgelse for alle elever på Hover-Torsted Friskole. I år havde vi valgt at bruge en online undersøgelse. Det tog lidt tid inden alle var logget ind, men resultatopgørelsen var betydelig nemmere efterfølgende.

Alle elever fra 0.-3. kl. fik svaret på deres 21 spørgsmål, mens eleverne i 4.-8. kl. fik svaret på deres 41 spørgsmål. Efterfølgende blev der blandt eleverne i 7.-8. kl. valgt 3 Undervisningsmiljøvurderingsrepræsentanter. De har sammen med skolelederen arbejdet med de to skolerapporter (0.-3. kl. og 4.-8. kl.).

Lærergruppen gennemgik resultaterne på lærermødet den 5. november og bestyrelsen gennemgik resultaterne på deres bestyrelsesmøde den 13. november.

Her er hvad der fra begge sider blev observeret:

  • Vi har fortsat (også sammenlignet med den tidligere undersøgelse) en børneflok der er galde for at gå i skole. De er både glade for skolen, deres klassekammerater og deres klasser. Overordnet set har alle børn en god skolegang på Hover-Torsted Friskole, men ganske få (1-2) giver udtryk for, at de føler sig ensomme. Det er noget vi tager fat på her og nu – for alle børn skal være glade for at komme i skole og ikke føle sig ensomme.
  • En stor del af børnene føler de klarer sig godt i skolen, men enkelte giver udtryk for, at de ikke har så meget medbestemmelse i timerne. Vi har tidligere arbejdet med synliggørelsen for netop dette punkt – og det vil vi også fremadrettet gøre. Det er et punkt vi altid skal arbejde med.

Konklusion og handleplan

Ud fra resultatet af undersøgelsen kan vi se, at børnene på Hover-Torsted Friskole generelt trives og har det godt. Her tænkes både mentalt og i det fysiske miljø.

Der er mange områder der er yderst tilfredsstillende for Hover-Torsted Friskoles undervisningsmiljø og trivselsmiljø. Men vi har valgt et overordnet tema for de kommende 3 år er Trivsel. Trivsel med nogle underpunkter.

Så for skoleåret 2024-2025, 2025-2026 og 2026-2027 skal vi arbejde med:

Trivsel – med fokus på medbestemmelse, ro i klasserne (både den verbale ro men også den ro der giver når der ikke ligger ting og flyder.

Vi skyder allerede nu gang i projektet med følgende tiltag:

  • Komme til tiden (det gælder både elever og lærere)
  • Medbestemmelse
  • Ro i timerne
  • Efterlade rummene som man gerne vil modtage dem (klasseværelser, fællesarealer og toiletter)
  • Månedlig trivselstime på tværs af hele friskolen, arrangeret af klasserne på skift

Torsted, november 2024

Tina Sønderskov

Skoleleder