Tilsynsførende
På generalforsamlingen i juni 2021 blev Agner Lund valgt til Hover-Torsted Friskoles certificerede tilsynsførende for en 4 årig periode.
Klik her for at læse tilsynsrapporten fra 2023/24
Klik her for at læse tilsynsrapporten fra 2022/23
Klik her for at læse tilsynsrapporten fra 2021/22.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
På generalforsamlingen i april 2016 blev Niels Jørgen Husted Kjær fra Holstebro valgt til Hover-Torsted Friskoles certificerede tilsynsførende for en 4 årig periode.
Tilsynserklæring for skoleåret 2020/2021 for Hover/Thorsted Friskole:
- Skolens navn og skolekode
Skolekode:
667021
Skolens navn:
Hover/Thorsted Friskole
1.1 Navn på den eller de tilsynsførende
Niels Jørgen Husted Kjær - Angivelse af datoer for tilsynsbesøg samt i hvilke klasser og fag, tilsynet har overværet
undervisningen, på de enkelte datoer.
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner
med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Dato Klasse Fag Fagområde Tilsynsførende
25-09-2020 morgensamling Morgensamling Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-09-2020 alle klasser Nyheder Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-09-2020 0.-1.-2. klasse dansk Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-09-2020 3.-4. klasse musik Praktiske/musiske
fag
Niels Jørgen Husted Kjær
25-09-2020 5.-6. klasse dansk Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-09-2020 3.-4. klasse dansk Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-09-2020 0.-1.-2. klasse musik Praktiske/musiske
fag
Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 alle klasser Morgensang Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 alle klasser Fortælling Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 5.-6. klasse dansk Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 7.-8.- klasse matematik Naturfag Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 1. klasse matemaatik Naturfag Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 5. klasse engelsk Humanistiske fag Niels Jørgen Husted Kjær25-05-2021 6. klasse matematik Naturfag Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 7.-8. klasse Blokfag ( Fysik,
kemi, biologi,
geografi,
samfundsfag)
Naturfag Niels Jørgen Husted Kjær
25-05-2021 3.-4. klasse sløjd Praktiske/musiske
fag
Niels Jørgen Husted Kjær
2.1 Beskrivelse af tilsynsbesøg
25.09. 2020. Morgensamlingen fandt sted ude i skolegården p.g.a. COVID-19.
Nyheder fra bl..a ULTRANYT omhandlede kongemagten i Thailand, skolegangen i Indien p.g.a. Covid-19,
blæksprutter fra Kattegatcenteret og en elefant, der kom fra Tyskland og nu skulle placeres i ZOO i Danmark.
0.-1-2. klasse startede med læsning på de forskellige niveauer Derefter gik eleverne over til skriftlige
matematikopgaver.
3.-4. klasse musik. Eleverne spillede på forskellige xylofoner.
5.-6. klasse havde dansk. Eleverne havde 2 og 2 ud fra en avisoverskrift fra 1779 lavet en historie om en uhyggelig
hændelse med ladte pistoler. De skrevne historier blev læst op for klassen.
3.-4. klasse dansk. Eleverne havde skiftevis diktat. Mens den ene klasse havde diktat skrev den anden tekst af for
at øve skønskrivningen.
0.-1-2. klasse musik. Efter nogle sang havde eleverne rytmiske øvelser med rytmepinde.
Pga. Corona situationen har jeg ikke haft mulighed for besøg før nu, den 25. maj 2021.
Morgensang. Her blev der sunget 2 dejlige sange: “Godmorgen min tøs” og “Giv mig lyset tilbage”.
Fortællingen hed: Historien om Kanul ( Han var neandertaler).
7.- 8. klasse havde matematik. Eleverne havde arbejdet med skriftlige opgaver i form af en FP 9 fra 2018.
Eleverne i 8. klasse skulle have terminsprøve en af de nærmeste dage. Man arbejdede med Pytagoras sætningen,
samt med forskellige opgaver med moms. Geogebra tegneprogram, ligebenede trekanter, vinkelsummen i en
trekant m.m. - klasse havde matematik. Eleverne arbejdede med mønstre, der skulle farvelægges i en bestemt rækkefølge.
- klasse havde engelsk. De anvendte i læsebogen med “in the Wild West”.. Eleverne skulle følge teksten og lytte
til den oplæste tekst. Bagefter skulle de læse op 2 og 2 for hinanden. Senere skulle de arbejde med Philieas Foggpå de næste sider i læsebogen. Der var ligeledes skriftlige opgaver at arbejde med. - klasse havde matematik. Eleverne arbejdede med statistik, hyppighed, tegne diagrammer m.m. Individuelt
havde de opgaver i reduktion og ligninger m.m. Enkelte arbejdede med matematik programmet.
“Matematikbogen.dk”. - 8. klasse havde Blokfag. I dag arbejdede eleverne med vand, rensning af vand. De arbejdede i grupper. Der blev
arbejdet med emnet: Vand i Afrika, rensning af fosfater, grundvand, samt lavet forskellige forsøg med at rense
urent vand blandet med sand og olie vand og sulfo. Der blev udført forskellige elevforsøg med jernklorid,
jerrnsulfat og sølvnitrat,
3.-4. klasse havde sløjd. Eleverne arbejdede med forskellige opgaver. Nogle malede skilte, andre arbejdede med at
udhule et stykke træ, der skulle blive til en skål. - Foregår undervisningen udelukkende på dansk i alle fag, sprogfag undtaget?
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog
er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale,
dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet
undervisningssprog end dansk.
3.1 Uddybning - Står undervisningen inden for det humanistiske fagområde mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen?
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner
med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
4.1 Uddybning5. Står undervisningen inden for det naturfaglige fagområde mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen?
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner
med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
5.1 Uddybning - Står undervisningen inden for det praktisk-musiske fagområde mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen?
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner
med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
6.1 Uddybning - Står elevernes standpunkt i dansk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?
Ja
7.1 Uddybning - Står elevernes standpunkt i matematik mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen?
Ja8.1 Uddybning - Står elevernes standpunkt i engelsk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?
Ja
9.1 Uddybning - Fører skolen til prøve i historie?
Nej
10.1 Årsag
Skole uden overbygning
10.3 Uddybning - Står skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen
Ja
11.1 Uddybning - Forbereder skolen efter sit formål og i hele sit virke eleverne til at leve i et samfund som
det danske med frihed og folkestyre?
Ja12.1 Uddybning - Udvikler og styrker skolen elevernes demokratiske dannelse?
Ja
13.1 Uddybning - Udvikler og styrker skolen elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende frihedsog menneskerettigheder?
Ja
14.1 Uddybning - Benytter skolen kønsopdelte aktiviteter i undervisningen?
Nej
15.1 Uddybning
Nej (men pigerne går selvfølgelig i bad for sig selv efter idræt- og ligeså med drengene). - Arbejder skolen løbende med at sikre kønsligestilling på skolen?
Ja
16.1 Uddybning
Skolen har haft en klasse kun med drenge – og her er vi meget bevidste om, at de også har nogle timer ugentligt,
hvor de er sammen med nogle piger!17 Har skolens elever dannet elevråd eller varetager eleverne på anden demokratisk måde
deres fælles interesser vedrørende skolen?
Ja
17.1 Uddybning
19 Har skolen en praksis, der understøtter, at de ansatte efterlever deres skærpede
underretningspligt, fx ved at have beskrevne procedurer?
Ja
19.1 Uddybning
Skolen har et punkt på lærermødet (som afholdes hver uge), hvor man taler om elever/familier. Her bliver der
også snakket om, hvis der er behov for at lave en underretning.
20 Sikrer skolen, at de ansatte ved, at den skærpede underretningspligt er personlig?
Ja
20.1 Uddybning
Hvis der bliver lavet en underretning, bliver den lavet af lærer og skoleleder sammen. Så der ikke er nogen, der
står alene. om en underretning. - Donationer
Har skolen i det foregående regnskabsår modtaget en eller flere donationer som tilsammen
overstiger 20.000 kr. eksklusive moms fra samme donator?
21.1 Oplys navn og adresse og beløb i kr. eksklusive moms i forbindelse med donatorer, der
har givet en eller flere donationer, der tilsammen overstiger 20.000 kr. eksklusive moms.
Donationerne kan være givet som kontantbeløb, varer, tjenesteydelser mv.
JaNavn Adresse Beløb i kroner
Hover-Torsted Friskole v/Mogens
Nagstrup Kristensennk
Nørre Espvej 12, Torsted,
6980 Tim
32656,00
21.2 Angiv den samlede størrelse af alle donationer i kr. eksklusive moms.
52945,00 kr. - Tilsynets sammenfatning
Det er mit indtryk og min vurdering, at elevernes standpunkt i dansk, matematik og engelsk er meget
tilfredsstillende og på højde med niveauet i folkeskolen.
Ud fra en helhedsvurdering står skolens undervisningstilbud absolut mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Ligeledes er det min absolutte vurdering, at skolen opfylder kravet i lovens §1 stk..2.2. punkt, om at forberede
eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, samt udvikle og styrke elevernes
kendskab og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene